DARI SAHABAT BUAT SAHABAT

Wasiat Saidina Ali karamallahu wajhah:"Apabila kamu merasa letih kerana melakukan kebaikan maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan terus kekal. Dan sekiranya kamu berseronok dgn melakukan dosa (maksiat) maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa itu akan tetap berkekalan.

"Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :~Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, ~Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, ~Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,~dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu..(",) ~

Friday, November 6, 2009

BUAT RENUNGAN......

1. Syarat untuk bertemu dengan Tuhan adalah dengan mati. Samada mati dengan ajal ataupun mati sebelum ajal tetapi tentunya tidak dengan mati akal.

2. Bila kita diuji dengan kemiskinan, kita mampu untuk bersabar. Tetapi bila kita diuji dengan kesenangan, kita mudah lupa dan alpa. Biarlah kita hidup dalam kesederhanaan.

3. Insan yang bijak adalah yang sering mengingati mati, susunan hidup teratur, silaturrahim dijaga dan amanah terlaksana, tidak lalai dengan keindahan dunia yang sementara.

4. Al- Quran itu adalah panduan hidup. Andai kita menghadapi kemusykilan, rujuklah kepadanya dengan penuh harap walau hanya merenung huruf- hurufnya sahaja.

5. Wang bukanlah segala- galanya dalamkehidupan tapi segala- galanya memerlukan wang. Hiduplah atas Qada' dan Qadar Allah dengan kesyukuran dan keredhaan agar kita tidak tertipu

No comments:

Post a Comment